VOLONTÄRER HÖGA KUSTEN WINTER TRAIL

Nu söker vi dig som vill vara med som volontär eftermiddag från 13:00 fredag 19/2 till lunch kl 12:00 söndag 21/2. Volontärsarbetet är ett väldigt skoj men även bitvist tufft då vi vi är uppe lika tidigt som deltagarna på lördag och de flesta av oss vandrar ut i terrängen. Du kommer dock få en jäkla massa skoj, energi från deltagare samt ersättning i form av utrustning men självklart även boende och mat.

UPPGIFTER I KORTHET

Fre: Stigspårning och ledkontroll, incheck öppnar 16:00. Drop-Bag struktur, Målgång är klar
Lör: Parkering, Frukost, Ledguider, In-check, Drop-Bags, Bussar, Energistation, Blåbärssoppa, Målgång. 
Sön: Avmarkering längst lederna.

Fre – Sön: Skor från Icebug, Outdoor Collective Sweatshirt, Event t-shirt, FriluftsByn Mugg, boende, mat under samtliga dagar.

Två dagar: Skor från Icebug, Outdoor Collective Sweatshirt, Event t-shirt, mat under samtliga dagar.

Enbart Lördag: 06:30 – 19:00:
Event T-shirt + Ny FriluftsByn Mugg samt middag på kvällen

Boende sker i delade stugor. Totalt arbetar 24 glada volontärer med Höga Kusten Winter Trail. 

Är du sugen? Maila info@friluftsbyn.se och berätta gärna lite mer om dig själv. Personer som varit med vid tidigare evenemang har företräde.

ATT GÖRA:
Inköp Energi >>

HUR KOMMER MAN MED?

Det är många som vill vara volontär under Höga Kusten Winter Trail vilket är superskoj. Redan nu har vi fler förfrågningar än vi kan ta emot. Vi väljer volontärer enligt följande.
1) Man har tidigare varit volontär på Höga Kusten Winter Classic.
2) Man kan delta under hela evenemanget då större delen av arbetet sker innan och efter loppet.
3) Man har tidigare varit volontär på FriluftsByns evenemang (Hike eller Trail)
4) Sökande med viss friluftsvana.
5) Nyfikna nybörjare.

Är du sugen på att vara med, maila info@friluftsbyn.se och berätta kort om dig själv. varje år kommer alltid några som inte varit med tidigare med.

FREDAG:

FriluftsByn kommer att ha markerat hela sträckan veckan innan loppet. Däremot ger vi oss ut och dubbelkollar markeringen under fredag. (Vi ger oss även ut och trippelkollar under lördag morgon för att vara helt säkra)

Förmöte med lunch: 12:00 i konferens
Eftermöte: 20:30 i Vardagsrummet.

1. STRÄCKKOLL

1: Nord – Syd 13.00 – 17:00: Emelie
2. Bergsrundan 09:00-13:00: Madeleijn
3. Kustrundan 13:00-18:00: Kollas Lör
4. Skarpkurva – Skuleberget: Malin
5. Skuleberget 11:00-15:00: Emma
6. HK Stigen 11:00-15:00: Johan
*Matte hjälper Madeleijn och Malin på plats. Ev kolla Slåttdalsberget och Stampberget och hjälper till med Drop-Bags utplacering vid syd. Se längre ner.

2. INCHECK OCH ENERGISTATION

Incheck 16:00-20:00: 6 bord. Anette, Emma, Johan T, Fredrik, Debora, Martina (50 nummer var)
Skyltar & Spray: Anders – Entre Syd, Dal Kälkurva och Skulebeget.
Förbereda Vattendunkar, Energistation Syd & Skuleberget: Richard och Mattias
Sätta upp tält vid Entré Syd: Richard, Anders
Hjälpa Neptron på plats: Mattias

3. VARDAGSRUMMET

RESTAURANG 16:00-20:00: Anna, Jossan, Emelie, Muhanned.

4. ATT KOMMA IHÅG

TORS SKYLTAR DUBBFÖRBUD I STUGOR & TRALL: Anna
ELD/MARSCHALL/STÄDPLAN/:
  Anna
Stor planeringsskylt 10:00: Anders
Parkeringsförberedelse 10:00: Mattias
Målgång: Lion

Innan god natt Målgångsfållor iordningställd i FriluftsByn

 

SÖNDAG – AVMARKERING

Volontärer och vägvisare kommer att avmarkera under lördagen. Det har dock visat sig att vi ibland missar att ta ner vimplar vilket irriterar länsstyrelsen och riskerar loppets fortsättning. Därför ger vi oss ut på söndag 21/2 för att kontrollera markering en gång till innan vi samlas och kör pizzabuffe. Ger vi oss ut vid 08:00 så är samtliga tillbaka innan 12:00. 
1) Nord – Syd: 
2) Syd – Nord:
 
3) Bergsrundan: 
4) Kustrundan I: Mar 
5) HK Leden: 
7) Skuleberget: 
8) Områdesrens: 

9) Områdesrens: 

LÖRDAG

Under lördag morgon med startar vid 06:00. Frukost kommer igång 06:30. De första ledguiderna ger sig ut från Entré Syd vid 06:30. 

1) Parkering 06:30 – 08:30: Mattias, Edwin, Alexander
50 kr. Ta med gula västar och beachflag. Mattias leder.

2) Frukost 06:30 – 08:00:
Anna och Jossan

3) Incheck 06:30 – 09:00:
Therese, Emma och Martina. Öppnar 07:00. Vi slår ihop 0-99, 100-199, 200-312

4) Drop-Bags 07:00 – 08:30: Robin, Anette och Ann-Louise
Fredagsförberedelse, Inlämning, Transport, Utlämning, Hemkörning

5) Bussdirigering 07:00 – 09:00:
Jerry, Debora, Anette, Malin, Madeleijne

6) Starten med musik 07:00 – 10:00: 
Emelie, Maria Å och Jossan. På plats 07:00 till sista bussen kommer vid 10:00. Tar med musik och två beachflags.

8) Team Skuleskogen:
Eventcare vid skrevan.
06:30 – 15:00 Johan T och Katrin längst Kustrundan men först Tärnättvattnet
07:00 – 14:00: Annica vid Slåttdalsberget. Får sällskap av Elisabeth upp för Slåttdalsberget.
09:00 – 14:00: Elisabeth vid Skrattabbortjärn. Går via Slåttdalsberget och Stampberget vid 07:00

9) Energistation Syd 08:00 – 16:00:

Mattias, Richard, Fredrik och Annette (Roterar med Maria Å 12:30)
Debora sjukstöd + kollar kustrundan.

10) Skarpkurvan 09:00 – 16:00
Maria Å – Roterar med Anette kring 12:30.

11) Blåbärssoppa E4: Emma
Madeleijn och Malin byter av en och en under dagen. Synka med Anders.

12) Team Skuleberget:
Toppen: Kasper, Ewdin, Alexander
Litoberget: Madeleij / Malin roterar med hjälp blåbärssoppa.

14) Målgång + Sekretariat:
Jerry, Emelie, Therese, Martina

FRILUFTSBYN

Soppa och T-shirts: Lion
Mat: Muhanned, Anna, Jossan

INFÖR START – ALLA SOM EJ LEDVANDRAR

Inför start sker parkering, incheck, frukost, drop-bags, transport av mat och dryck samt ilastning på bussar.

FRUKOST M MUSIK

Serveras 06:30 – 08:30.
Anna, …

PARKERING 50 kr

Dirigera trafik i Reflexvästar 06:30 – 08:30
Matte, Kasper, Edwin, Alexander

INCHECK

I FriluftsByn 07:00 – 09:00
Therese, Emma och Martina

DROP-BAGS

Väskor som ska till Entre Syd läggs i släpvagn utanför bygdegården
07:00 – 09:00. Behöver gå en transprort redan vid 08:15 för att hinna med lämnas ut 08:45. Sedan ytterligare en vid 09:15.
Robin och Ann-Louise

BUSSAR

Jerry, Debora, Anette, Malin och Madeleijne ser till att det blir ordning på området och att alla slussas säkert på bussarna. 
Debora ansvarar över munskydd

TRANSPORT MAT

07:00 mat packad på kärra och körs till Entré Syd. Richard, Fredrik och Annette.
– Richard, Annette & Fredrik kollar redan fredag.

VATTEN OCH DRYCK TILL ENTRE SYD

Vattendunkar och energidryck
– Richard, Annette & Fredrik kollar och gör plan redan fredag.

BLÅBÄRSSOPPA

Öppnar 09:00. Emma kör ut 08:30. Lion back up. 
Kokar blåbärssoppa: Emma
Blåbärssoppa transport 09:00: Anders.
09:00 – 19:00: Emma och roterar med Malin och Madeleij
EMMA kollar kanistrar, reflexväst, varningstriangel, soppa fredag

TEAM: FRILUFTSBYN STAB

 

TRANSPORT: Anders

Fre: Målgång / Målfålla
Lör: 7-10. Transporter – hjälper til med mat
08:00: Vid behov kolla med Robin om dropbags och material till Entré Syd
Lägg ut efter distans (25, 35, 50) och nummer.
11:00, 13:00 och 15:00: Köra drop-bags som är färdiga till FriluftsByn. Läggs vid bygdegården
16:00:
Samla ihop sista drop-bags / Stäm av så ingen 50 km är ute.
17:00:
Alla drop-bags utställda utanför Bygdegård i nummerordning.

DROP-BAGS: Robin, Ann-Louise, Anette

Deltagare kan lämna drop-bags innan de åker ut. Detta år blir det lite klurigt då några kommer att åka ut tidigare och behöva väskorna tidigare än andra så Anders, Robin, Annete och Ann-Louise sköter flödet.

1. FÖRBEREDELSER FREDAG
Göra tre skyltar “25K” . “35K” och “50K” (Anders och Robin gör skyltar) Köper även silvertejp + tushpenna på woody om någon kommer med dålig markering. Trampa upp de tre utlämningsområdena:
25km: Upptrampad stig rakt in i skogen.
35km: Uppfart mot entré Syd, den oskottade högra sidan.
50km: Upptrampad ner mot Kälsviken.

2. INLÄMNING LÖRDAG
25km: 07:00 – 07:30: Anders, Anette. Lägger väskor isläp som dras av Jerrys bil.
35km: 07:00 – 08:00: Ann-Louise och Robin
50km: 07:00 – 08:30: Ann-Louise

3. TRANSPORT
Transport 25 km 07:30: Anders och Anette kör 25 km väskor i jerrys bil och släp
Transport 35 km 08:15: Lion kör 35km väskor som ska iväg 08:15 i minibuss.
Transport 50 km 09:00: Anders kör 50 km väskor till Entré Syd med jerrys bil och släp.

4. UTLÄMNING
08:30 – 09:00:  Anette.
09:00- 16:00:  Anette, Ann-Louise (Robin och Anders sköter tillbaka)

25 km. Trampa upp in i skogen inom nationalparkens yta.
35 km. Rakt upp längst höger sida väg som inte är skottad vid entre syd.
50 km.
Vid nedfarten till kälsviken. Kanske trampa upp en stig mot skogen.

5. HEMKÖRNING
Anders eller Robin: 11:00, 13:00 och 15:00.
Drop-bags ställs upp vid Bygdegården.

MÅLGÅNG: Emelie, Jerry, Theres, Martina

En av Martina och Theres är alltid med Neptron och kollar tidtagning och bankontroll (Brutna etc)

LINSSOPPA & T-SHIRTS: Lion

Soppa samt t-shirts vid uteköket. Börja lägga upp i storlekar på Lördag.

VARDAGSRUMMET: 10:00 – 20:00

Snabbaste deltagaren på 25k sprang 2020 på 2 timmar och 10 minuter. Om den personen startar 08:00 så kommer hen vara i mål 10:10. Ifjol kom 43 av 107 personer imål inom 4 timmar. Dvs hälften av deltagarana hade kommit imål innan 12:00 detta året. 

 TEAM BANSTRÄCKNING

 

NORD-SYD: Harar springer Nord till Syd. 

BERGSRUNDAN: Elisabeth går från entré syd med Annica upp för slåttdalsberget sedan stampberget till korsningen nedanför Skrattabbortjärn.

KUSTRUNDAN: Katrin och Johan ger sig ut och vandrar till Tärnättvattnet. Katrin går kortare väg i motsatt riktning.. Johan går upp i deltagarnas riktning till Tärnättvattnet. Efter att mött Ulrika vandrar båda till respektive kontrollpost. Katrin vid lill-skrevan, Johan vid korsning innan Tärnättholmarna. 

HÖGA KUSTENLEDEN: Anders kontrollerar att “skapkurvan” och “vägen vid Dal” är rejält markerade. Maria Å har koll på Skarpkurvan och roterar med Anette.

SKULEBERGET: Emma har koll på E4:an. Alexander, Kasper och Edvin vandrar upp Höga Kusten-Stigen till Toppen. Madeleijn och Malin har koll på Litoberget. 

MEDTAG: 
– Väldigt varma kläder.
– Markeringsband
– Lunch
– Portabel telefonladdare
– Sjukvårdskit.
– Bår vid Grottan/Gammbodarna
– Bår vid Litoberget

TEAM MAT & DRYCK

Entre Syd stänger klockan 16:00 i och med cut-line. Efter klockan 16:00 transporteras deltagare till målgången. Detta för att behålla säkerheten i loppet.

2-3 bord, kastruller med lock 3 med lock (1 vanliga + 1 veg + 1 koka vatten), grilltänger 2-3 st., korv med bröd, energibars, saltgurka och varmt vatten.
300 deltagare. 

E4:an 10 kantiner, kokkärl för blåbärssoppa